De drukke werkweek zit er op. Buiten wat frustraties valt er niet zoveel over te vertellen: teachers die klagen en zagen dat 17 peuters toch wel veel te veel is. Blablabla.... Kinderen die blijkbaar alles mogen en ik ben dan precies altijd de vieze omdat ik vind dat sommige dingen echt niet kunnen. Een leerkracht die een boekje probeert voor te lezen maar daarbij zelfs geen 10 kleuters kan betrekken. Misschien omdat het een te klein boekje was over Henna-tatoeages????! Ze ging dan eens Henna meebrengen????! In België is dat niet meer te verkrijgen maar hier blijkbaar geen probleem om eens bij kleuters te testen. Man man man. Bon, 40 volle werkuren later, eindelijk weekend! Met op het programma: vrijdagavond pizza eten met Gaëtan en Raja en een spelletje pool. Jaja, ik heb zowaar gewonnen! De eerste keer in mijn leven dat ik dat speelde.
Zaterdagavond kwamen Nahum en zijn vrouw eten met op het menu: stoofvlees (met Leffe gemaakt) met sla, tomaten, worteltjes en frieten, en als dessert rijsstaart en/of bananen-chocolademuffins. Kwestie om hen een beetje Belgische eetcultuur bij te brengen he :-) Het viel blijkbaar goed in de smaak, oef! Het stoofvlees was een primeur dus dat was toch even spannend afwachten :p Zondag was het rustdag :-) Met een heerlijk winterzonnetje dat binnen schijnt en de hele living lekker opwarmt.... meer moet dat niet zijn he!
maandag 27 juli 2009
zondag 19 juli 2009
Maori cultuur en chocolade madness
De dagen en de weken vliegen hier voorbij! Niet normaal...
Zondag was het alweer prachtig weer! Buiten ramen gewassen, buiten was gedroogd en in het zonnetje gezeten! Meer moet dat niet zijn! Dus... ons maak je niet jaloers met jullie zonverhalen vanuit België :D
Volgende week is al volboekt, 5 volle dagen (8u werken, het maximum). Zalig, eens niet wakker gebeld worden om 7u.... Maandag, dinsdag en woensdag in I kids, 2 dagen baby's en een dag peuters. Donderdag en vrijdag in Karori.
- Maandag startte mijn werkweek in alweer een nieuw kinderdagverblijf in een suburb waar ik nog nooit van gehoord had: Wilton. Ik kreeg de mededeling "neem bus 14 en stap af aan de eindhalte." Gemakkelijk toch! Wel grappig want buiten het kinderdagverblijf was er daar verder niets! Geen winkeltje, amper huizen,... Leuke dag!
- Dinsdag en woensdag werkte ik in I Kids, het spiksplinternieuwe gebouw waar ik eerder al geweest was. Ik werkte een dag bij de baby's en een dag bij de peuters. Bij de peuters (2-3jaar) verwittigden ze me dat het druk ging worden: 17 peuters en ik was de 6e leerkracht?!! In België zouden we blij zijn als de eerste kleuterklas maar 17 kleuters telt! Ook hun ruimte vonden ze eerder beperkt voor zoveel kinderen. Dan denk ik even "wees verdomd blij met zo een ruimte!" Voor zo een klas wil ik direct een papier ondertekenen! Ze zouden eens moeten weten in welke luxesituatie ze zich hier bevinden! Man man....
- Donderdag was me een dagje! Ik kwam terecht in een echt Maori-centrum. Maori zijn de eerste bewoners van NZ. Ik was er amper een kwartiertje als alle kinderen verzamelden voor het onthaal. Dit bestond uit Maori-liederen en -dansen. Indrukwekkend! Ook hier bijna zoveel volwassenen als kinderen?! Ik merkte dat ze de kring rond gingen en dat iedereen iets zei (de volwassenen). Plots waren alle ogen op mij gericht... Hu? Sorry maar ik heb niet begrepen wat ik moet doen hoor. Gelukkig gaf de manager me even een Engelse instructie: ik moest gewoon goedemorgen zeggen. Ok, dan.... Tijdens de dag proberen ze er ook zoveel mogelijk Maori te praten en ook de boeken in de boekenhoek zijn in.... jawel Maori. Moeilijk als een kind je dan vraagt een verhaaltje voor te lezen! Ik kan het niet eens lezen, laat staan uitspreken! Ik heb me dan maar gered met het verzinnen van een verhaaltje bij de prenten, in het Engels. En dat leek voor de kinderen best ok. Oef :p Net voor de middag bakten we cookies. De leerkracht had aan het deeg gevoeld en het was ok. Ik moest iedereen een schepje geven zodat ze er een bolletje van konden maken. Hilarische taferelen als gevolg: het deeg bleek toch iets te slap te zijn waardoor een bolletje maken niet ging. Gevolg: alle deeg hing aan hun handjes. Gevolg: iedereen likte zijn handjes af :D Gauw wat bloem toevoegen voor we helemaal geen cookies meer overhadden :-) Na mijn lunchpauze sliepen alle kinderen, daar zat ik dan.... Ik mocht dan eventjes op bezoek gaan bij de andere groepen. Ok dan :p Als slot van de dag werd de gitaar opnieuw boven gehaald en werden er nog wat liedjes gezongen. De melodie en de gebaren verklapten dat het de hokey pockey was in Maori :-)
- Vrijdag vond ik het juiste adres niet meteen. Ik wou Gaëtan bellen en merkte dat ik een gemiste oproep heb: het centrum had mijn dag geannuleerd?! Ik kon er niet echt mee lachen want ik stond al bijna voor hun deur! Grrr... Ik was er eigenlijk zonder het te beseffen al voorbij gewandeld. Maar ik was onder het bord met de straatnaam door gewandeld waardoor ik het dus niet gemerkt had. Dat lag dus al 1.5 week vast en die morgen was het andere interimbureau nog hopeloos op zoek naar iemand... En nu had ik niets! Ach ja, dam maar onmiddellijk gaan zwemmen ipv na het werk. Detail, het zwembad ligt aan de heel andere kant van 't stad. Ik had dus mijn beweging al gehad voordat ik aan het zwemmen begon. 40 lengtes volstonden dus wel voor vandaag. Nadien nog gaan winkelen en wat huishoudelijke karweitjes.
Zondag was het alweer prachtig weer! Buiten ramen gewassen, buiten was gedroogd en in het zonnetje gezeten! Meer moet dat niet zijn! Dus... ons maak je niet jaloers met jullie zonverhalen vanuit België :D
Volgende week is al volboekt, 5 volle dagen (8u werken, het maximum). Zalig, eens niet wakker gebeld worden om 7u.... Maandag, dinsdag en woensdag in I kids, 2 dagen baby's en een dag peuters. Donderdag en vrijdag in Karori.
zondag 12 juli 2009
Telefooncentrale
Vorige week haalde ik alweer mijn gemiddelde van 3 werkdagen per week. En als je denkt dat ik ondertussen in de meeste kinderdagverblijven al eens gewerkt heb, dan heb je het mis. Deze week alweer drie nieuwe.
Zaterdag eens geen rugby. Maar wel een avondje alleen thuis. Gaëtan was naar een lanparty. Wat ik dan gedaan heb? Getelefoneerd via skype :p Eerst met Veerle dan met Ingrid dan met een deel van de jonge gezinnen dan met Jozefien dan met mijn mama dan met Jozefien dan met deel 2 van de jonge gezinnen en Karlien en Roland dan met Jozefien, again :p Het was echt leuk zoveel mensen gehoord te hebben! Als Gaëtan om 1u thuis kwam was ik nog aan het bellen. Hij keek even raar :-) Maar ja, nu ik de kans had om eens bij te praten met Jozefien, ging ik die niet laten schieten en ja, als wij beginnen babbelen... Gelukkig is skype gratis :D
Het is hier nu 2 weken wintervakantie. Ik vreesde dus even dat er veel mensen gingen thuis zijn en er dus ook minder kinderen in de kinderdagverblijven gingen zijn waardoor ik minder werk zou hebben. Maar wat blijkt? De relievers zijn zelf op vakantie :-) Resultaat: 5 dagen kunnen gaan werken.
Alweer geen rugby op zaterdag (die mannen moeten ook wat uitrusten he). Programma van vandaag: gaan zwemmen (het was er in de week niet van gekomen) en daarna gaan inkopen doen want we kregen bezoek. Raja en Rachel (onze compagnie van tijdens The Hangover vorige week) kwamen eten. Aperitief met Belgische bieren (we moeten hen toch leren wat lekker is he :p), daarna versgemaakte lasagne en als dessert cheese cake met 'cookies and cream' ijs. Voor het dessert hadden zij gezorgd. Mmmmm het was echt lekker! Tussendoor ook Dalmuti zitten spelen en goed gelachen! Ook gelachen met hun zintuiglijke omschrijvingen van onze Belgische bieren. Donkere Leffe was sweet and spicy. Hoegaarden rook naar worsten op de BBQ. Duvel smaakte niet waterachtig en kriek Timmermans viel best in de smaak.
Ze vroegen of we geen zin hebben om volgend weekend mee te gaan snowboarden. Tuurlijk :p Raja gaat ons de beginnersles geven. Nu alleen hopen dat er nog slaapplaats vrij is want het is tenslotte nog schoolvakantie he... En als dat ok is, dan vertrekken we vrijdagnamiddag. Zondagavond zouden wel al terug zijn, het is immers "maar" 4-5 uur rijden.
Ondertussen zijn ook de ticketten voor Australië geboekt: op 18 november vertrekken we naar Sydney. Van daar rijden we met de auto naar Cairns, via de oostkust. Op 5 december nemen we dan het vliegtuig naar Alice Springs, naar de gekende rode rotsen in het centrum van Australië. 5 dagen later kiezen we eens de trein ipv het vliegtuig. Deze brengt ons op 2 dagen naar Adelaide. Van daar uit rijden we via de zuid-kust naar Melbourne om op 17 december terug naar Wellington te vliegen. 3 dagen later vliegen we dan alweer naar Melbourne om dan terug naar huis te komen. Helaas konden we niet in Melbourne blijven. Ons terugticket was al geboekt en als we niet in Wellington vertrekken wordt de hele vlucht geannuleerd dus ja...
- Maandag was het een nieuw gebouw, man zo chique! Het was echter wel een beetje een saaie dag. Er waren minder kinderen dan verwacht: 9. 6 teachers vind ik dan persoonlijk wel iets teveel van het goede! Maar ja, mij niet gelaten, het was een werkdag zoals een andere :p
- Dinsdag sta ik aan het adres waar ik moest zijn en wat zie ik: een hoog flatgebouw... Ik ga een kijkje nemen en ontdek dat er op de 2e verdieping inderdaad een kinderdagverblijf was. Ik meld me aan aan de receptie en ik krijg een toegangspasje voor verdiep 2. De lift brengt me er automatisch naartoe... Ik maak hier toch wat mee hoor! Het was een fijne dag! Elke 10 minuten moest ik iemand vervangen voor haar koffiepauze. Op die manier kon ik in de drie verschillende leeftijdsgroepen eens op bezoek gaan :p Ideaal!
- Woendag nog eens een dagje thuis met op het programma: zwemmen.
- Donderdag had ik de keuze tussen een halve dag of een volledige dag. Ik kies (natuurlijk) de volledige dag maar ontdek pas later dat ik er met de bus niet geraak. En te voet zeker niet. Helaas was tegen dan de andere keuze al weg dus had ik niets....
- Vrijdag was het dan weer een centrum alleen voor -2-jarigen, net naast de luchthaven. Ik kon de vliegtuigen zien staan :-) Een rustige maar leuke dag :-)
Zaterdag eens geen rugby. Maar wel een avondje alleen thuis. Gaëtan was naar een lanparty. Wat ik dan gedaan heb? Getelefoneerd via skype :p Eerst met Veerle dan met Ingrid dan met een deel van de jonge gezinnen dan met Jozefien dan met mijn mama dan met Jozefien dan met deel 2 van de jonge gezinnen en Karlien en Roland dan met Jozefien, again :p Het was echt leuk zoveel mensen gehoord te hebben! Als Gaëtan om 1u thuis kwam was ik nog aan het bellen. Hij keek even raar :-) Maar ja, nu ik de kans had om eens bij te praten met Jozefien, ging ik die niet laten schieten en ja, als wij beginnen babbelen... Gelukkig is skype gratis :D
Het is hier nu 2 weken wintervakantie. Ik vreesde dus even dat er veel mensen gingen thuis zijn en er dus ook minder kinderen in de kinderdagverblijven gingen zijn waardoor ik minder werk zou hebben. Maar wat blijkt? De relievers zijn zelf op vakantie :-) Resultaat: 5 dagen kunnen gaan werken.
- Maandag en dinsdag was de bestemming een fitnesscentrum. De ouders kunnen hun kind daar op bepaalde uren van de dag afzetten tijdens het sporten (max 2u). Dit hadden we nog niet gehad. Als de kinderopvang gesloten is, wordt de zaal omgetoverd tot een zaal voor groepsfitnesslessen waaronder vb step aerobic. De tafeltjes om op te spelen waren verhoogde steps. Grappig! Na 2u zat de "sessie" er op en wisselden de kinderen. De 2e sessie was alweer een beetje saai bij gebrek aan kinderen. 5 kinderen voor 3 teachers ofzo. Een 3e sessie was er niet waardoor ik 2x om 13u al gedaan had met werken. Tijd om op het gemak gaan boodschappen te doen.
- Woensdag en vrijdag een volledige dag in Karori gewerkt, daar was ik nog al eens geweest. Leuke dagen!
- Donderdag werkte ik opnieuw op de 2e verdieping van het flatgebouw, met zicht op het parlement. Vandaag ook kunnen buiten spelen: rond die verdieping is een plat dak omgebouwd tot speelruimte: zandbak, fietsjes, klimtuigen,... Grappig toch?! Geen koffiepauzesvervangster vandaag maar wel een hele dag bij de -2-jarigen. Ik heb me eigenlijk goed geamuseerd! Lekker onnozel gedaan :p
Alweer geen rugby op zaterdag (die mannen moeten ook wat uitrusten he). Programma van vandaag: gaan zwemmen (het was er in de week niet van gekomen) en daarna gaan inkopen doen want we kregen bezoek. Raja en Rachel (onze compagnie van tijdens The Hangover vorige week) kwamen eten. Aperitief met Belgische bieren (we moeten hen toch leren wat lekker is he :p), daarna versgemaakte lasagne en als dessert cheese cake met 'cookies and cream' ijs. Voor het dessert hadden zij gezorgd. Mmmmm het was echt lekker! Tussendoor ook Dalmuti zitten spelen en goed gelachen! Ook gelachen met hun zintuiglijke omschrijvingen van onze Belgische bieren. Donkere Leffe was sweet and spicy. Hoegaarden rook naar worsten op de BBQ. Duvel smaakte niet waterachtig en kriek Timmermans viel best in de smaak.
Ze vroegen of we geen zin hebben om volgend weekend mee te gaan snowboarden. Tuurlijk :p Raja gaat ons de beginnersles geven. Nu alleen hopen dat er nog slaapplaats vrij is want het is tenslotte nog schoolvakantie he... En als dat ok is, dan vertrekken we vrijdagnamiddag. Zondagavond zouden wel al terug zijn, het is immers "maar" 4-5 uur rijden.
Ondertussen zijn ook de ticketten voor Australië geboekt: op 18 november vertrekken we naar Sydney. Van daar rijden we met de auto naar Cairns, via de oostkust. Op 5 december nemen we dan het vliegtuig naar Alice Springs, naar de gekende rode rotsen in het centrum van Australië. 5 dagen later kiezen we eens de trein ipv het vliegtuig. Deze brengt ons op 2 dagen naar Adelaide. Van daar uit rijden we via de zuid-kust naar Melbourne om op 17 december terug naar Wellington te vliegen. 3 dagen later vliegen we dan alweer naar Melbourne om dan terug naar huis te komen. Helaas konden we niet in Melbourne blijven. Ons terugticket was al geboekt en als we niet in Wellington vertrekken wordt de hele vlucht geannuleerd dus ja...
Abonneren op:
Posts (Atom)