Na al de tekst nu ook wat foto's. Live verhalen volgen heel binnenkort... :-)
http://www.flickr.com/photos/44766362@N06/
donderdag 17 december 2009
Het zuiden
Het is ondertussen al 10 december. Vandaag leggen we opnieuw een lange afstand af. Bestemming: Adelaide in het zuiden van het land. Deze reis doen we eens niet met het vliegtuig maar met de trein (een aanrader van het reisbureau). 24 uur later en duizend(en) kilometers verder zijn we er eindelijk. Om eerlijk te zijn viel de rit een beetje tegen. Oncomfortabele zetels waardoor de nachtrust eerder beperkt bleef en in het uitzicht zat niet veel variatie, maar bon ja, niets aan te doen. Tijd om de YHA te zoeken en de stad een beetje te verkennen. Het is best de moeite! 's Avonds gaan we iets drinken met twee Duitsers van op de Rock Tour in Alice Springs.
Zaterdag pikken we rond de middag onze auto op (een gele :p) en starten we onze rit richting Melbourne. Tot in Hahndorf (een oud Duits dorpje) hebben we opnieuw gezelschap van het Duitse koppel. Dolle pret en wat een gezellig, leuk dorpje! Nadien zetten we de tocht alleen verder. We stoppen als we daar zin in hebben en we slapen in een mooie YHA in Robe.
Zondag rijden we van Robe naar Port Fairy, komen we langs mooie plekjes, verzetten we voor de 5e keer deze maand ons uurwerk en maken we een avondwandeling waar we de walibi's vrolijk zien rond huppelen. We ontmoeten een muzikale local die ons een korte demonstratie geeft op 2 te grappige muziekinstrumentjes die hij altijd op zak heeft (een mini mondharmonica en een ander “mondinstrument”). Moe maar voldaan kruipen we in ons bedje om er 's anderendaags alweer vroeg uit te kruipen. Vandaag gaan we immers koala's spotten en blijkbaar zie je die het beste tussen 7-9. We hadden geluk en hebben er enkele gezien. Hoe schattig! Tevreden starten we aan de Great Ocean Road. Aan elke bruine wegwijzer stoppen we (uit ervaring weten we immers dat die de mooie plekjes aangeven), maken we een korte wandeling naar de bezienswaardigheid, trekken we enkele fotootjes en rijden we verder. The Bay of Islands, The Twelve Apostels, London Bridge, The Arc om er maar enkele te noemen. Allemaal “rotsen in de oceaan” maar allemaal zo anders. Mooi! We zien meer koala's en wandelen naar watervallen. Variatie genoeg dus. Alweer een mooie YHA, deze keer in Lorne.
En zo is ook de laatste dag van de Great Ocean Road aangebroken. We starten vroeg, wandelen nog naar een vuurtoren en leveren om 12u de auto in, in Melbourne City. Al gauw vinden we een betaalbare slaapplaats zodat we snel de stad kunnen in trekken. Alweer de moeite! We brengen ook het stadium van de Australian Open een bezoekje. Helaas net iets te vroeg om grote sterren te ontmoeten :-) Ook woensdag weet de stad ons de hele dag te boeien. We wisselen het wandelen af met ritjes op de gratis tram. Handig toch. Dat was het dan, de laatste dag Australië, de laatste dag warm (heet), wat zal het afkicken worden... Morgen vliegen we voor heel even terug naar Wellington en dan... back home... back to Belgium...
Zaterdag pikken we rond de middag onze auto op (een gele :p) en starten we onze rit richting Melbourne. Tot in Hahndorf (een oud Duits dorpje) hebben we opnieuw gezelschap van het Duitse koppel. Dolle pret en wat een gezellig, leuk dorpje! Nadien zetten we de tocht alleen verder. We stoppen als we daar zin in hebben en we slapen in een mooie YHA in Robe.
Zondag rijden we van Robe naar Port Fairy, komen we langs mooie plekjes, verzetten we voor de 5e keer deze maand ons uurwerk en maken we een avondwandeling waar we de walibi's vrolijk zien rond huppelen. We ontmoeten een muzikale local die ons een korte demonstratie geeft op 2 te grappige muziekinstrumentjes die hij altijd op zak heeft (een mini mondharmonica en een ander “mondinstrument”). Moe maar voldaan kruipen we in ons bedje om er 's anderendaags alweer vroeg uit te kruipen. Vandaag gaan we immers koala's spotten en blijkbaar zie je die het beste tussen 7-9. We hadden geluk en hebben er enkele gezien. Hoe schattig! Tevreden starten we aan de Great Ocean Road. Aan elke bruine wegwijzer stoppen we (uit ervaring weten we immers dat die de mooie plekjes aangeven), maken we een korte wandeling naar de bezienswaardigheid, trekken we enkele fotootjes en rijden we verder. The Bay of Islands, The Twelve Apostels, London Bridge, The Arc om er maar enkele te noemen. Allemaal “rotsen in de oceaan” maar allemaal zo anders. Mooi! We zien meer koala's en wandelen naar watervallen. Variatie genoeg dus. Alweer een mooie YHA, deze keer in Lorne.
En zo is ook de laatste dag van de Great Ocean Road aangebroken. We starten vroeg, wandelen nog naar een vuurtoren en leveren om 12u de auto in, in Melbourne City. Al gauw vinden we een betaalbare slaapplaats zodat we snel de stad kunnen in trekken. Alweer de moeite! We brengen ook het stadium van de Australian Open een bezoekje. Helaas net iets te vroeg om grote sterren te ontmoeten :-) Ook woensdag weet de stad ons de hele dag te boeien. We wisselen het wandelen af met ritjes op de gratis tram. Handig toch. Dat was het dan, de laatste dag Australië, de laatste dag warm (heet), wat zal het afkicken worden... Morgen vliegen we voor heel even terug naar Wellington en dan... back home... back to Belgium...
vrijdag 11 december 2009
The red center
Zaterdag 5 december landen we in Alice Springs. Wat is het hier heet! Openbaar vervoer naar het centrum kennen ze hier niet. Een taxibusje dan maar. We checken (alweer) in in de YHA, springen vrij direct in het zwembad en verkennen later op de dag de omgeving. Veel valt er echter niet te zien.
Zondag gaan we de tour die we geboekt hebben bevestigen en zitten we een groot deel van de dag opnieuw in het zwembad. We wandelen eens in een andere richting op zoek naar interessante plekjes maar die waren eerder beperkt. 's Avonds kijken we buiten naar een film op groot scherm. Leuk! Vroeg bedtijd want morgen pikken ze ons om 6u op.
Vandaag,maandag, hebben we ongeveer 700 km voor de boeg. Bestemming: Kings Canyon. Onze groep is de enige groep die de wandeling van 6 km over de canyon aanvangt. De andere groepen vinden het te warm. En warm was het! 44˚, net na de middag, volle zon, amper schaduw en de rotsen die nog wat extra warmte uitstralen. Het was afzien! De hitte was op sommige momenten ondraaglijk! Al snel begrijpen we waarom je niet mocht vertrekken zonder 3l water per persoon. Iedereen droeg zorg voor iedereen en bij de minste “hinder” werd er ingegrepen: even rusten, een koekje eten,... Als je weet dat er de laatste week 2 mensen per helicopter afgevoerd zijn, dan weet je dat het geen lachertje is om deze wandeling te maken. Maar het was zoooooooooo de moeite waard!! Enkele uren later bereiken we (eindelijk) de parking. Het gaf echt een kick dit gedaan te hebben. Pluim voor onszelf! Even bekomen, het zweten proberen te laten opdrogen en dan terug de bus in, op weg naar onze beloning: een ijsje. Ik denk dat een ijsje nog nooit zo gesmaakt heeft :-) Nog wat verder rijden naar onze kampplaats van vandaag: in the middle of nowhere. Er was niets, juist een gat in de grond als toilet en een afdakje. Met het hout dat we gesprokkeld hadden, maken we een kampvuur waar de begeleider een heerlijke maaltijd op maakt. Wat smaakt dat! (ondertussen was het al pikdonker). Moe maar voldaan kruipen we ook vandaag vroeg onder de wol: in een swag onder de blote sterrenhemel.
Dinsdag worden we wakker bij het krieken van de dag. Ik tref overal rood zand aan: op mijn gezicht, in mijn oren, in mijn slaapzak,... Voor een kraantje water is het nog even wachten, dus proberen we ons zo wat te redden. We genieten van een vroeg ontbijt en vertrekken dan met de bus richting Uluru-Kata Tjuta National Park. De wandeling van vandaag leidt ons door de Olga's. Gelukkig is het nog vroeg en dus nog “fris” waardoor het wandelen heel wat vlotter gaat dan gisteren. Vandaag zien we onze eerste levende kangeroe's! Joepie!! 7,4 km later zijn we terug aan de bus. Niets te vroeg als je het mij vraagt want het is ondertussen al terug heet! De lunch is meer dan welkom maar de vervelende vliegen werken op iedereen zijn zenuwen! Volgende bestemming: Uluru. We doen er een beetje cultuur op in het aboriginal informatiecentrum en doen de Mala wandeling aan de voet van de wereldberoemde rode rots. Onze begeleider Sam geeft ons heel wat info over wat we zien. Best de moeite! Next: de zonsondergang bekijken. Een attractie op zich aan de vele bussen te zien. Een avondmaal met zicht op de zonsondergang en de rode rots, uniek! Als de zon bijna onder is, vertrekt de ene bus na de andere. Het prijsverschil tussen de verschillende tours is duidelijk te merken en de begeleider van een dure tour heeft nog wat schuimwijn over. Ik hoor hem letterlijk zeggen “I'll bring it to the smelly backpackers”. Awel merci! Ook een andere dure tour heeft nog wat restjes. Ze moeten ons geen 2 keer roepen om nog wat kaas, rauwe groentjes, koekjes en wijn te komen proeven :D Hahaha en daar betalen die andere toeristen dan zoveel geld voor :D Laatste bestemmng voor vandaag: een kampplaats met douchen. Wat is dat meer dan welkom! Zweet en rood stof gaan immers niet zo goed samen. Proper gewassen kruipen we opnieuw in onze swag. Plots zijn we getuige van iets vrij uniek: regen (er valt hier nog geen 400 ml regen per jaar, dus elke druppel telt). Na 5 druppels is het alweer gedaan maar toch, er viel regen uit de lucht.
Woensdag 4.30u, Sam doet doodleuk het licht aan, tijd om op te staan. We gaan immers naar de zonsondergang kijken. Opnieuw een volledige parking vol bussen. Hoe grappig! Helaas was het bewolkt en viel er zelfs terug wat regen. Weinig spectaculairs te zien dus. Eerder een grijze dan een rode Ayers Rock. Na een stevig ontbijt beginnen we dan aan de wandeling rond Ayers Rock en om 9u hebben we al 10 km achter de rug. Niet slecht toch? We zagen onderweg ook een slang, een vrij unieke zo blijkt achteraf. Stilletjes aan vatten we de terugweg aan. We stoppen nog voor een lekkere lunch en op een kamelenfarm en zo zit ook deze tour er alweer op. Het was ongelooflijk!!! Toffe groep, prachtige dingen gezien, grenzen verlegd en genoten! 's Avonds gaan we met de groep nog iets drinken. Leuke afsluiter! En zo zit deel 2 van onze rondreis er ook op. Morgen nemen we de trein naar Adelaide in het zuiden.
Zondag gaan we de tour die we geboekt hebben bevestigen en zitten we een groot deel van de dag opnieuw in het zwembad. We wandelen eens in een andere richting op zoek naar interessante plekjes maar die waren eerder beperkt. 's Avonds kijken we buiten naar een film op groot scherm. Leuk! Vroeg bedtijd want morgen pikken ze ons om 6u op.
Vandaag,maandag, hebben we ongeveer 700 km voor de boeg. Bestemming: Kings Canyon. Onze groep is de enige groep die de wandeling van 6 km over de canyon aanvangt. De andere groepen vinden het te warm. En warm was het! 44˚, net na de middag, volle zon, amper schaduw en de rotsen die nog wat extra warmte uitstralen. Het was afzien! De hitte was op sommige momenten ondraaglijk! Al snel begrijpen we waarom je niet mocht vertrekken zonder 3l water per persoon. Iedereen droeg zorg voor iedereen en bij de minste “hinder” werd er ingegrepen: even rusten, een koekje eten,... Als je weet dat er de laatste week 2 mensen per helicopter afgevoerd zijn, dan weet je dat het geen lachertje is om deze wandeling te maken. Maar het was zoooooooooo de moeite waard!! Enkele uren later bereiken we (eindelijk) de parking. Het gaf echt een kick dit gedaan te hebben. Pluim voor onszelf! Even bekomen, het zweten proberen te laten opdrogen en dan terug de bus in, op weg naar onze beloning: een ijsje. Ik denk dat een ijsje nog nooit zo gesmaakt heeft :-) Nog wat verder rijden naar onze kampplaats van vandaag: in the middle of nowhere. Er was niets, juist een gat in de grond als toilet en een afdakje. Met het hout dat we gesprokkeld hadden, maken we een kampvuur waar de begeleider een heerlijke maaltijd op maakt. Wat smaakt dat! (ondertussen was het al pikdonker). Moe maar voldaan kruipen we ook vandaag vroeg onder de wol: in een swag onder de blote sterrenhemel.
Dinsdag worden we wakker bij het krieken van de dag. Ik tref overal rood zand aan: op mijn gezicht, in mijn oren, in mijn slaapzak,... Voor een kraantje water is het nog even wachten, dus proberen we ons zo wat te redden. We genieten van een vroeg ontbijt en vertrekken dan met de bus richting Uluru-Kata Tjuta National Park. De wandeling van vandaag leidt ons door de Olga's. Gelukkig is het nog vroeg en dus nog “fris” waardoor het wandelen heel wat vlotter gaat dan gisteren. Vandaag zien we onze eerste levende kangeroe's! Joepie!! 7,4 km later zijn we terug aan de bus. Niets te vroeg als je het mij vraagt want het is ondertussen al terug heet! De lunch is meer dan welkom maar de vervelende vliegen werken op iedereen zijn zenuwen! Volgende bestemming: Uluru. We doen er een beetje cultuur op in het aboriginal informatiecentrum en doen de Mala wandeling aan de voet van de wereldberoemde rode rots. Onze begeleider Sam geeft ons heel wat info over wat we zien. Best de moeite! Next: de zonsondergang bekijken. Een attractie op zich aan de vele bussen te zien. Een avondmaal met zicht op de zonsondergang en de rode rots, uniek! Als de zon bijna onder is, vertrekt de ene bus na de andere. Het prijsverschil tussen de verschillende tours is duidelijk te merken en de begeleider van een dure tour heeft nog wat schuimwijn over. Ik hoor hem letterlijk zeggen “I'll bring it to the smelly backpackers”. Awel merci! Ook een andere dure tour heeft nog wat restjes. Ze moeten ons geen 2 keer roepen om nog wat kaas, rauwe groentjes, koekjes en wijn te komen proeven :D Hahaha en daar betalen die andere toeristen dan zoveel geld voor :D Laatste bestemmng voor vandaag: een kampplaats met douchen. Wat is dat meer dan welkom! Zweet en rood stof gaan immers niet zo goed samen. Proper gewassen kruipen we opnieuw in onze swag. Plots zijn we getuige van iets vrij uniek: regen (er valt hier nog geen 400 ml regen per jaar, dus elke druppel telt). Na 5 druppels is het alweer gedaan maar toch, er viel regen uit de lucht.
Woensdag 4.30u, Sam doet doodleuk het licht aan, tijd om op te staan. We gaan immers naar de zonsondergang kijken. Opnieuw een volledige parking vol bussen. Hoe grappig! Helaas was het bewolkt en viel er zelfs terug wat regen. Weinig spectaculairs te zien dus. Eerder een grijze dan een rode Ayers Rock. Na een stevig ontbijt beginnen we dan aan de wandeling rond Ayers Rock en om 9u hebben we al 10 km achter de rug. Niet slecht toch? We zagen onderweg ook een slang, een vrij unieke zo blijkt achteraf. Stilletjes aan vatten we de terugweg aan. We stoppen nog voor een lekkere lunch en op een kamelenfarm en zo zit ook deze tour er alweer op. Het was ongelooflijk!!! Toffe groep, prachtige dingen gezien, grenzen verlegd en genoten! 's Avonds gaan we met de groep nog iets drinken. Leuke afsluiter! En zo zit deel 2 van onze rondreis er ook op. Morgen nemen we de trein naar Adelaide in het zuiden.
zondag 6 december 2009
Sydney -> Cairns
Ik zou zeggen, neem even de tijd als je alles wilt lezen. Ik heb nochtans mijn best gedaan om beknopt te zijn :p
Woensdag 18 november
Rond de middag geeft tante Christine ons een lift naar de luchthaven. Tijdens de check in gaat het brandalarm af en de hele luchthaven wordt geëvacueerd. Gelukkig niet voor lang. Tijdens het wachten komen we gekende gezichten tegen (stel je voor).
We komen aan in Sydney. Wat is het hier warm! We sukkelen een beetje bij het vinden van de YHA. We checken in, wennen aan het uurverschil en gaan op zoek naar een laat avondmaal.
Donderdag 19 november
We verkennen Sydney te voet. We ontdekken Darling Harbour, the Opera House, the Harbourbridge, the skytower (neen dank u, een beetje te duur), The Rocks (gezellige buurt), the botanic gardens (met massa's vleermuizen), Chinatown (mmmmmmm lekkere en goedkope noodels) en nog zoveel meer. Moe van al dat stappen keren we terug “huiswaarts”.
Vrijdag 20 november
Dag 2 in Sydney stad maar vandaag kiezen we voor een daytripper (= onbeperkt gebruik op bus, trein en ferry). We vertrekken in Chinatown waar we Paddy's Market bezoeken. Een grote, overdekte ruimte vol leuke kraampjes vol variatie. Bus 2 brengt ons naar hartje Sydney waar we de ferry nemen naar een andere baai. We genieten van de harbourview van op het water en aanschouwen even later het onweer (de bliksem) boven Sydney stad. We keren terug maar blijven droog en zien het onweer opschuiven naar van waar we komen. Oef! We nemen een andere boot om het andere deel van de haven te verkennen. Later op de dag ontdekken we repetities van Australian Idol. We snuiven even de sfeer op. Na de dinnerbreak komen we terug en genieten tijdens de liedjes van Sydney by night. 's Avonds nemen we een laatste boot naar Darling Harbour. Helaas geen nabije bushalte daar, dus te voet naar de YHA. Maar kom, 5 boten en 2 bussen, onze daytripper was zijn geld waard.
Zaterdag 21 november
We staan vroeg op en stappen naar het station voor een daguitstap naar The Blue Mountains. We kopen een ticket voor de hop off hop on bus en verkennen de streek. We maken hier en daar een wandelingetje en merken dat de grote wandelingen afgesloten zijn wegens brandgevaar. Ik ontdekte een grote hagedis en had de schrik van mijn leven (ondertussen ben ik er al aan gewoon). We zagen verschillende watervallen en de beroemde “Three Sisters”, niet na een wandeling door het National Park (zoals ik dacht) maar gewoon van op een platform waar de ene bus na de andere stopt. Leuke, gevarieerde dag.
Zondag 22 november
Laatste dag Sydney. Hot hot hot! Gaëtan vraagt of we aub gaan shoppen (stel je voor). We lopen van shoppingcenter naar shoppingcenter en genieten van de koelte van de airco. We vinden een gratis alternatief: het maritiem museum. We pikken onze bagage terug op in de YHA, vragen de temperatuur (44˚C om 17.30u?!!), nemen de taxi naar de luchthaven, checken in, zien het begin van Australian Idol en vliegen naar Brisbane. We nemen alweer een taxi (bij gebrek aan alternatief) en checken in in een spiksplinter nieuwe YHA. Dik in orde!
Maandag 23 november
Na het ontbijt spring ik gauw in het zwembad op het dak van de hostel. Een goed begin van de dag! Na wat wikken en wegen, besluiten we nog een nachtje te blijven. We boeken een 2-daagse naar Fraser Island (het grootste zandeiland ter wereld) en gaan nadien op verkenning in Brisbane stad. We wandelen opnieuw heel wat af en bewonderen de meeste bezienswaardigheden. We ontdekken een gratis stadsbus die een rondje door de stad maakt. Gratis is altijd welkom :-)
Dinsdag 24 november
We staan opnieuw vroeg op en vertrekken naar Fraser Island met een 4x4. Na een stuk autosnelweg rijden we over het strand verder (Cooloola Coast Beach), nemen we een te grappige ferry (de ferry wordt via aan kabel naar de andere kant van de rivier getrokken), rijden over nog wat strand en nemen nog een ferry. Op het eiland rijden we over de highway (lees, het strand :p) naar Lake Wabby. Om daar te geraken moesten we eerst 40 minuten wandelen door vrij diep zand. In zo een hitte best vermoeiend. Een duik in het meer bracht enige verfrissing. Na de wandeling terug stopten we nog aan een schipwrak op het strand en aan een ondiep, kabbelend riviertje waar je je gewoon kon laten meedrijven met de stroom. Dit was pas verfrissend! Zalig gewoon! Laatste stop van vandaag: de camping. Iedereen kiest een tentje, maakt zijn eten en met een paar van de groep spelen we nog UNO. We spotten satelieten, sterren en dingoo's (vosachtige dieren).
Woensdag 25 november
Dag 2 op Fraser. We staan vroeg op, ontbijten en rijden naar Central Station (hoewel het mij aan een station deed denken was het gewoon een centrale picnicplaats) We maken er een hele mooie wandeling door het bos en langs een superhelder riviertje. Volgende bestemming: Lake MCKenzie. Dit was echt genieten! Doorzichtig water zonder vissen. Enkele uurtjes later genieten we van een frisse picnic. Langs hobbelige zandwegen rijden we terug naar het strand en de ferry. Opnieuw enkele uurtjes later zijn we in Noosa waar we inchecken in de YHA. Het gratis glas wijn smaakt! Betaalbaar eten vinden is een ander paar mouwen.
Donderdag 26 november
Wat hebben we vandaag gedaan? Geïnformeerd, vergeleken, gepland, geboekt. Resultaat: we reizen met een hop on hop off bus tot Cairns, alle stopplaatsen liggen vast en de trip naar de Whitsundays is geboekt. Nog even van het strand genieten en meteen bus nr 1 op naar Mackay.
Vrijdag 27 november
Na een nachtje op de bus komen we toe en gaan we op zoek naar een verblijfplaats (niet zo evident, zo blijkt). We vinden een gratis openluchtzwembad en genieten van de verfrissing. We kuieren wat rond en zo is ook deze dag alweer voorbij.
Zaterdag 28 november
De dag start vroeg met bus nr 2 naar Airlie Beach. Leuk plekje maar o zo toeristisch! Het is net markt aan het strand. Gezellig. We zien een groepje kamelen. In geldactiviteiten verzinnen zijn ze hier krakken! We melden ons aan in de YHA en bij de zeilmaatschappij. Ook hier hebben ze een gratis openluchtzwembad. Alweer van harte welkom!
Zondag 29 november
In de namiddag vertrekken we voor 3 dagen zeilen. Fingers crossed dat we niet zeeziek worden! (en het heeft geholpen want we hebben helemaal niets gevoeld! Oef!) We zeilen naar een plek waar we kunnen snorkelen. Een unieke ervaring rijker! Later op de avond gooien we het anker uit in een rustige baai waar we eten en de nacht doorbrengen. Wat is het dolle pret met 33 man op 1 boot! Het monent van het slapen gaan is nog het grappigste. Het was echt puzzelen om iedereen in zijn bed te krijgen :D Maar ook dat hoort erbij! We klagen absoluut niet.
Maandag 30 november
We staan vroeg op, genieten van een heerlijk ontbijtbuffet op de boot en varen naar Whitsunday Beach. We wandelen naar de lookout, kunnen onze ogen niet geloven, maken mooie foto's en gaan dan uiteindelijk zwemmen op een van de prachtigste plekken dat we ooit al gezien hebben. Het zand is wit en super fijn, de zee is blauw en helder. Wat vliegt de tijd.... Tijd voor het middageten. Wat smaakt dat! We varen verder naar een tweede snorkelplek. Beautiful! We zien zeeschildpadden en nemovisjes, koralen in allerlei kleuren en vissen in allerlei soorten. Wat is dit mooi! Opnieuw tijd om een stukje te zeilen, opnieuw naar een rustige baai waar we eten (BBQ!) en slapen. Het is er best druk in de baai, er liggen tientalle schepen voor anker, al die lichtjes... het lijkt wel een dorpje.
Dinsdag 1 december
Aan alle mooie liedjes komt een einde... We maken nog een korte wandeling naar een Aboriginalgrot (wat zijn de vervelende vliegen hier talrijk aanwezig!) en zeilen dan terug naar Airlie Beach. Verder een rustige, luie namiddag met gewone dingen zoals douchen, kleren wassen en drogen, boodschappen doen, koken en wat rondwandelen. 's Avonds gaan we een pintje drinken met de zeilgroep.
Woensdag 2 december
Alweer vroeg op. Bus nr 3 brengt ons naar Townsville. We verkennen de stad, wandelen Castle Hill op, we zweten, drinken, zweten verder, drinken nog meer en zijn zo blij met de verrassing op de top: een kraantje met gekoeld water. Mmmmmmm! We genieten van het uitzicht over de stad, wandelen terug naar beneden, komen ondertussen tientalle joggers (op zo een bergop?!) tegen, gaan naar de botanic gardens (ja, ook hier hebben ze er), wandelen naar de zee en uiteindelijk terug naar de hostel. We hebben onze kilometers wel afgelegd vandaag! We vallen dan ook als een blok in slaap.
Donderdag 3 december
Het wordt bijna een gewoonte, maar ook vandaag begint de dag voor rond 6u, voor bus nr 4. Bestemming van vandaag: Mission Beach. We worden opgepikt aan de halte van de bus en keuren onze hostel van vandaag meer dan goed! (de beste tot nu toe denk ik) We verblijven bijna de hele dag in het zwembad, spelen een partijtje zwembadvolleybal, luieren wat in de hangmat, zwemmen nog wat meer, BBQen en gaan 's avonds met een groot deel van de hostel naar een plaatselijk cafeetje waar een busje ons naartoe brengt. Gaëtan neemt deel aan de poolcompetitie maar kan in de eerste ronde niet op tegen een vrouw :p Jammer, want de winnaar kreeg 200 dollar. Nadat het busje ons terugbrengt, kruipen we moe maar voldaan in ons bedje.
Vrijdag 4 december
Eens niet voor dag en dauw opstaan, leuk! Vandaag brengt bus 5 ons naar onze eindbestemming: Cairns. Aan de bushalte staan verschillende hostels promotie te maken. We kiezen voor de goedkoopste en krijgen er bovendien nog een gratis apperitiefbuffet bij met wijn, een gratis avondmaal in een restaurantje in 't stad (alweer met gratis vervoer ernaartoe) en gratis internet. Goed gekozen blijkbaar! We verkennen Cairns centrum en maken handig gebruik van het gratis internet. En zo zit onze reis langs de Oost-kust van Australië er op. Morgen vliegen we naar Alice Springs in het centrum van het land.
Woensdag 18 november
Rond de middag geeft tante Christine ons een lift naar de luchthaven. Tijdens de check in gaat het brandalarm af en de hele luchthaven wordt geëvacueerd. Gelukkig niet voor lang. Tijdens het wachten komen we gekende gezichten tegen (stel je voor).
We komen aan in Sydney. Wat is het hier warm! We sukkelen een beetje bij het vinden van de YHA. We checken in, wennen aan het uurverschil en gaan op zoek naar een laat avondmaal.
Donderdag 19 november
We verkennen Sydney te voet. We ontdekken Darling Harbour, the Opera House, the Harbourbridge, the skytower (neen dank u, een beetje te duur), The Rocks (gezellige buurt), the botanic gardens (met massa's vleermuizen), Chinatown (mmmmmmm lekkere en goedkope noodels) en nog zoveel meer. Moe van al dat stappen keren we terug “huiswaarts”.
Vrijdag 20 november
Dag 2 in Sydney stad maar vandaag kiezen we voor een daytripper (= onbeperkt gebruik op bus, trein en ferry). We vertrekken in Chinatown waar we Paddy's Market bezoeken. Een grote, overdekte ruimte vol leuke kraampjes vol variatie. Bus 2 brengt ons naar hartje Sydney waar we de ferry nemen naar een andere baai. We genieten van de harbourview van op het water en aanschouwen even later het onweer (de bliksem) boven Sydney stad. We keren terug maar blijven droog en zien het onweer opschuiven naar van waar we komen. Oef! We nemen een andere boot om het andere deel van de haven te verkennen. Later op de dag ontdekken we repetities van Australian Idol. We snuiven even de sfeer op. Na de dinnerbreak komen we terug en genieten tijdens de liedjes van Sydney by night. 's Avonds nemen we een laatste boot naar Darling Harbour. Helaas geen nabije bushalte daar, dus te voet naar de YHA. Maar kom, 5 boten en 2 bussen, onze daytripper was zijn geld waard.
Zaterdag 21 november
We staan vroeg op en stappen naar het station voor een daguitstap naar The Blue Mountains. We kopen een ticket voor de hop off hop on bus en verkennen de streek. We maken hier en daar een wandelingetje en merken dat de grote wandelingen afgesloten zijn wegens brandgevaar. Ik ontdekte een grote hagedis en had de schrik van mijn leven (ondertussen ben ik er al aan gewoon). We zagen verschillende watervallen en de beroemde “Three Sisters”, niet na een wandeling door het National Park (zoals ik dacht) maar gewoon van op een platform waar de ene bus na de andere stopt. Leuke, gevarieerde dag.
Zondag 22 november
Laatste dag Sydney. Hot hot hot! Gaëtan vraagt of we aub gaan shoppen (stel je voor). We lopen van shoppingcenter naar shoppingcenter en genieten van de koelte van de airco. We vinden een gratis alternatief: het maritiem museum. We pikken onze bagage terug op in de YHA, vragen de temperatuur (44˚C om 17.30u?!!), nemen de taxi naar de luchthaven, checken in, zien het begin van Australian Idol en vliegen naar Brisbane. We nemen alweer een taxi (bij gebrek aan alternatief) en checken in in een spiksplinter nieuwe YHA. Dik in orde!
Maandag 23 november
Na het ontbijt spring ik gauw in het zwembad op het dak van de hostel. Een goed begin van de dag! Na wat wikken en wegen, besluiten we nog een nachtje te blijven. We boeken een 2-daagse naar Fraser Island (het grootste zandeiland ter wereld) en gaan nadien op verkenning in Brisbane stad. We wandelen opnieuw heel wat af en bewonderen de meeste bezienswaardigheden. We ontdekken een gratis stadsbus die een rondje door de stad maakt. Gratis is altijd welkom :-)
Dinsdag 24 november
We staan opnieuw vroeg op en vertrekken naar Fraser Island met een 4x4. Na een stuk autosnelweg rijden we over het strand verder (Cooloola Coast Beach), nemen we een te grappige ferry (de ferry wordt via aan kabel naar de andere kant van de rivier getrokken), rijden over nog wat strand en nemen nog een ferry. Op het eiland rijden we over de highway (lees, het strand :p) naar Lake Wabby. Om daar te geraken moesten we eerst 40 minuten wandelen door vrij diep zand. In zo een hitte best vermoeiend. Een duik in het meer bracht enige verfrissing. Na de wandeling terug stopten we nog aan een schipwrak op het strand en aan een ondiep, kabbelend riviertje waar je je gewoon kon laten meedrijven met de stroom. Dit was pas verfrissend! Zalig gewoon! Laatste stop van vandaag: de camping. Iedereen kiest een tentje, maakt zijn eten en met een paar van de groep spelen we nog UNO. We spotten satelieten, sterren en dingoo's (vosachtige dieren).
Woensdag 25 november
Dag 2 op Fraser. We staan vroeg op, ontbijten en rijden naar Central Station (hoewel het mij aan een station deed denken was het gewoon een centrale picnicplaats) We maken er een hele mooie wandeling door het bos en langs een superhelder riviertje. Volgende bestemming: Lake MCKenzie. Dit was echt genieten! Doorzichtig water zonder vissen. Enkele uurtjes later genieten we van een frisse picnic. Langs hobbelige zandwegen rijden we terug naar het strand en de ferry. Opnieuw enkele uurtjes later zijn we in Noosa waar we inchecken in de YHA. Het gratis glas wijn smaakt! Betaalbaar eten vinden is een ander paar mouwen.
Donderdag 26 november
Wat hebben we vandaag gedaan? Geïnformeerd, vergeleken, gepland, geboekt. Resultaat: we reizen met een hop on hop off bus tot Cairns, alle stopplaatsen liggen vast en de trip naar de Whitsundays is geboekt. Nog even van het strand genieten en meteen bus nr 1 op naar Mackay.
Vrijdag 27 november
Na een nachtje op de bus komen we toe en gaan we op zoek naar een verblijfplaats (niet zo evident, zo blijkt). We vinden een gratis openluchtzwembad en genieten van de verfrissing. We kuieren wat rond en zo is ook deze dag alweer voorbij.
Zaterdag 28 november
De dag start vroeg met bus nr 2 naar Airlie Beach. Leuk plekje maar o zo toeristisch! Het is net markt aan het strand. Gezellig. We zien een groepje kamelen. In geldactiviteiten verzinnen zijn ze hier krakken! We melden ons aan in de YHA en bij de zeilmaatschappij. Ook hier hebben ze een gratis openluchtzwembad. Alweer van harte welkom!
Zondag 29 november
In de namiddag vertrekken we voor 3 dagen zeilen. Fingers crossed dat we niet zeeziek worden! (en het heeft geholpen want we hebben helemaal niets gevoeld! Oef!) We zeilen naar een plek waar we kunnen snorkelen. Een unieke ervaring rijker! Later op de avond gooien we het anker uit in een rustige baai waar we eten en de nacht doorbrengen. Wat is het dolle pret met 33 man op 1 boot! Het monent van het slapen gaan is nog het grappigste. Het was echt puzzelen om iedereen in zijn bed te krijgen :D Maar ook dat hoort erbij! We klagen absoluut niet.
Maandag 30 november
We staan vroeg op, genieten van een heerlijk ontbijtbuffet op de boot en varen naar Whitsunday Beach. We wandelen naar de lookout, kunnen onze ogen niet geloven, maken mooie foto's en gaan dan uiteindelijk zwemmen op een van de prachtigste plekken dat we ooit al gezien hebben. Het zand is wit en super fijn, de zee is blauw en helder. Wat vliegt de tijd.... Tijd voor het middageten. Wat smaakt dat! We varen verder naar een tweede snorkelplek. Beautiful! We zien zeeschildpadden en nemovisjes, koralen in allerlei kleuren en vissen in allerlei soorten. Wat is dit mooi! Opnieuw tijd om een stukje te zeilen, opnieuw naar een rustige baai waar we eten (BBQ!) en slapen. Het is er best druk in de baai, er liggen tientalle schepen voor anker, al die lichtjes... het lijkt wel een dorpje.
Dinsdag 1 december
Aan alle mooie liedjes komt een einde... We maken nog een korte wandeling naar een Aboriginalgrot (wat zijn de vervelende vliegen hier talrijk aanwezig!) en zeilen dan terug naar Airlie Beach. Verder een rustige, luie namiddag met gewone dingen zoals douchen, kleren wassen en drogen, boodschappen doen, koken en wat rondwandelen. 's Avonds gaan we een pintje drinken met de zeilgroep.
Woensdag 2 december
Alweer vroeg op. Bus nr 3 brengt ons naar Townsville. We verkennen de stad, wandelen Castle Hill op, we zweten, drinken, zweten verder, drinken nog meer en zijn zo blij met de verrassing op de top: een kraantje met gekoeld water. Mmmmmmm! We genieten van het uitzicht over de stad, wandelen terug naar beneden, komen ondertussen tientalle joggers (op zo een bergop?!) tegen, gaan naar de botanic gardens (ja, ook hier hebben ze er), wandelen naar de zee en uiteindelijk terug naar de hostel. We hebben onze kilometers wel afgelegd vandaag! We vallen dan ook als een blok in slaap.
Donderdag 3 december
Het wordt bijna een gewoonte, maar ook vandaag begint de dag voor rond 6u, voor bus nr 4. Bestemming van vandaag: Mission Beach. We worden opgepikt aan de halte van de bus en keuren onze hostel van vandaag meer dan goed! (de beste tot nu toe denk ik) We verblijven bijna de hele dag in het zwembad, spelen een partijtje zwembadvolleybal, luieren wat in de hangmat, zwemmen nog wat meer, BBQen en gaan 's avonds met een groot deel van de hostel naar een plaatselijk cafeetje waar een busje ons naartoe brengt. Gaëtan neemt deel aan de poolcompetitie maar kan in de eerste ronde niet op tegen een vrouw :p Jammer, want de winnaar kreeg 200 dollar. Nadat het busje ons terugbrengt, kruipen we moe maar voldaan in ons bedje.
Vrijdag 4 december
Eens niet voor dag en dauw opstaan, leuk! Vandaag brengt bus 5 ons naar onze eindbestemming: Cairns. Aan de bushalte staan verschillende hostels promotie te maken. We kiezen voor de goedkoopste en krijgen er bovendien nog een gratis apperitiefbuffet bij met wijn, een gratis avondmaal in een restaurantje in 't stad (alweer met gratis vervoer ernaartoe) en gratis internet. Goed gekozen blijkbaar! We verkennen Cairns centrum en maken handig gebruik van het gratis internet. En zo zit onze reis langs de Oost-kust van Australië er op. Morgen vliegen we naar Alice Springs in het centrum van het land.
Abonneren op:
Posts (Atom)